Top 10 e-commerce trends 2023

Het is inmiddels alweer 2023. Jij als ondernemer wil natuurlijk dat jouw website ook meegaat met de trends van 2023. De online wereld veranderd en groeit de laatste tijd snel. Om bij de tijd te blijven met jouw website is het ontzettend belangrijk om zoveel mogelijk met de trends mee te gaan.

1. Mobiele website

Een mobiele telefoon is al jaren niet meer weg te denken uit je leven. Toch is een relatief grootdeel van de websites die op dit moment online zijn niet goed zichtbaar op de mobiel telefoon. Uit verschillende onderzoeken is naar voren gekomen dat er gemiddelde meer dan 50% van je websitebezoekers via hun mobiele telefoon op jouw website terecht te komen. Je wilt natuurlijk dat je websitebezoekers een perfecte website te zien krijgen. Voor jouw als ondernemer heeft het ook nog een voordeel als bezoekers via hun smartphone op jouw website terecht komen namelijk 9 van 10 bezoekers geeft toestemming om hun locatiegegevens op te slaan. Dit is waardevolle informatie die jij graag willen weten om nog makkelijker in contact te komen met jouw doelgroep.

2. Sociale commerce

Bijna iedereen maakt tegenwoordig wel gebruik van één of meerdere sociale media platformen. Niet alleen het aantal gebruikers neemt elk jaar toe maar ook het aantal sociale media platformen. Sociale media behoort tegenwoordig tot één van de belangrijkste marketingtools voor ondernemers. Door sociale media zullen bezoekers niet direct over gaan tot aankoop maar sociale media is niet meer weg te denken uit de klantreis. Sociale media platformen maken het voor jouw als ondernemer ook steeds makkelijker om jouw webshop aan hun platformen te koppelen. Door deze toevoeging zal het aantal directe aankopen vanuit sociale media ook stijgen.

3. Mobiele betaalmethode

Een aankoop doen op jouw website moet voor consumenten gemakkelijk zijn. Consumenten genieten van het gemak van betaalmethodes zoals iDEAL, Riverty, Klarna, PayPal en Apple Pay. Het grote voordeel aan deze betaalmethodes is dat consumenten niet meer al hun gegevens handmatig hoeven in te vullen het meeste wordt automatische ingevuld.

4. Meer flexibiliteit

Flexibiliteit was voor consumenten altijd al belangrijk maar 64 % van de consumenten kiest nu voor een bedrijf waar ze kunnen kiezen uit verschillende de bezorg opties. Steeds meer consumenten houden ook meer rekening met het milieu dus als je aan je verzendopties een duurzame manier toevoegt kan dat voor een deel van de consumenten een reden zijn op bij jouw te kopen. Je ziet ook steeds meer bedrijven die gehoor geven aan deze wens van consumenten. Als ondernemer van een webshop is de vervoerder van jouw pakketten onmisbaar. Valt de vervoerder door een onverwachte reden weg dan is het ook fijn als je werkt met meerdere vervoerende partijen.

5. Duurzaamheid

Bij consumenten is het bewustzijn er inmiddels dat online shoppen impact heeft op mens en milieu. De verpakking, transport, werkomstandigheden personeel en dan een eventuele retour zijn dingen die in het achter hoofd spelen bij consumenten. Er zijn op het gebied van duurzaamheid al stappen gemaakt bijvoorbeeld plastic verzendzakken worden steeds vaker vervangen door papieren verzendzakken en facturen worden niet mee verzonden maar consumenten kunnen deze terug vinden in hun klantaccount. Maar liefst 61% van de consumenten geeft aan dat ze vinden dat er bij een groot deel van hun online aankopen teveel verpakkingsmateriaal zit. Hier valt dus voor ondernemers nog wel wat te winnen.

6. Levertijd

Een groot deel van de consumenten wil hun bestelling liever gisteren dan vandaag in huis hebben. Zorg er voor dat de levertijd duidelijk vermeld staat op de website. Mochten er tijdens het verzendtraject onverwacht vertragingen optreden breng je klanten daar dan zo snel mogelijk van op de hoogte. Uit verschillenden onderzoeken is gebleken dat 31% van de consumenten afhaakt als de levertijd niet bekend is.

7. Gepersonaliseerde verpakking

Je wilt graag blijven hangen in de gedachten van je klanten. Hiervoor moet je opvallen. De verpakking van een bestelling kan je hierbij helpen. Zorg ervoor dat jouw verpakking opvalt en goed aansluit bij de huisstijl van jouw onderneming. Als de bestelling aankomt wil je natuurlijk dat de ontvanger blij wordt van jouw pakketje.

8. Klantenservice

Wat moet je vooral niet doen? Maak geen gebruik van Chatbots. Maar liefst 78% van de consumenten geeft aan dat ze niet tevreden zijn met de hulp als ze geholpen worden door een chatbot. Dingen waar consumenten zich aan ergeren bij een chatbot zijn het begrijpt de vraag niet, krijgen geen relevante antwoorden terug, antwoorden die al elders op de website stonden en duurt onwijs lang voor ze een in contact komen met een echte medewerker. Hoe willen consumenten wel geholpen worden?

  1. Telefonische contact
  2. E-mail contact
  3. Chat contact

Het wordt volgens consumenten veel steeds lastiger telefonisch in contact te komen met bedrijven. De telefoonnummers zijn steeds lastiger te vinden op de website. Vermoedelijk is dit een gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt dat bedrijven ervoor kiezen om hun telefoonnummer moeilijker vindbaar te maken. Wat kunnen wij als tips meegegeven aan ondernemers. De afdeling klantenservice is een belangrijk onderdeel van jouw bedrijf. Bezoekers kunnen een vraag hebben over een geplaatste bestelling maar misschien zijn ze ook wel hulp nodig bij het doen van een bestelling. Zorg ervoor dat jouw telefoonnummer goed vindbaar is op je website. Om het telefonische contact voor beiden zo goed mogelijk te laten verlopen vraag klanten alvast om een bestelnummer op te zoeken als het om een bestelling gaat en gaat het over informatie over een artikel vraag om een artikelnummer. Infomeer klanten ook over de verwachte wachttijd tot er een medewerker beschikbaar is. Telefonische contact heeft de voorkeur van een groot deel van de consumenten dus zorg ervoor dat je dat goed op orde hebt. Wat is belangrijk bij e-mail contact. Veel bedrijven werken met standaardantwoord e-mails dat is prima maar maak de antwoorden wel persoonlijk. Dit kan al heel simpel. Stel je voor een klant geeft aan mijn pakketje is vertraagd. Ik ben bang dat het te laat komt voor de verjaardag van mijn dochter. Dan zou jij in mail kunnen aangegeven ik hoop dat het nog op tijd komt voor de verjaardag.

9. Reviewmarketing

Een deel van je websitebezoekers zal reviews gaan lezen over het product dat ze overwegen te kopen maar ook over het bedrijf. Als het goed is zijn de meeste reviews positief maar elk bedrijf ontvangt ook wel eens een negatief review. Wat belangrijk is aan reviews is dat je op zowel positieve als negatieve reviews reageert.

10. Gratis verzenden en retour verleden

Steeds meer bedrijven gaan geld vragen voor de verzending en retourzending van bestelling. De prijzen voor de verzending zijn het afgelopen jaar natuurlijk ook gestegen door de inflatie. Uit onderzoek is gebleken dat consumenten best wat voor de bezorging van hun bestelling willen betalen tot 2 euro is prima voor de meeste klanten. Als het meer dan 2 euro kost dan gaan ze sneller naar de fysieke winkel toe. Ook blijkt dat 75% meer koopt als ze boven een bepaald bedrag gratis verzending krijgen. Een groot deel van de bedrijven brengt de retourkosten van een bestelling volledig in rekening bij de consumenten. Denken ze beter na over hun aankopen.

11. Retentiemarketing

Klanten die maar eenmaal iets bij jouw kopen zijn gewoon te duur om winstgevend te zijn. De acquisitiekosten van een nieuwe klant liggen vele malen hoger dan die van een terugkerende klant. Maar hoe kan je er nou voor zorgen dat klanten weer bij jouw terugkeren voor hun volgende aankoop? Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Laat klanten een account aanmaken bij jouw bedrijf. Dan heb jij als ondernemer alle gegevens van je klanten. Je zult klanten ook iets moeten geven als ze een account aanmaken bij jouw website bijvoorbeeld 10% korting op hun volgende aankoop. Ook kan je gepersonaliseerd aanbiedingen doen richting terugkerende klanten. Je zou een schatting kunnen maken wanneer een gekocht product aan vervanging toe is.

Er zijn weer genoeg nieuwe trends voor 2023. Als je hulp nodig bent om jouw website helemaal klaar te maken voor 2023. Staan wij natuurlijk voor je klaar om je te helpen.