Blog marketing, wat is het en hoe doe je het?

De term van het bloggen komt uit de combinatie van ‘’web’’ en ‘’log’’ oftewel ‘’weblog’’, later is dit ingekort tot ‘’blog’’. In de tijd dat de allereerste blogs begonnen te verschijnen, begin jaren negentig, waren het vooral online dagboeken, waar mensen persoonlijke verslagen van hun leven deelden met hun doelgroep. In deze tijd was het bloggen enkel weggelegd voor mensen die handmatig een webpagina konden bouwen en konden blijven updaten. Daardoor was het aantal bloggers erg beperkt.

In het begin van de jaren 2000 veranderde dit allemaal. Bedrijven zoals Blogger en WordPress kwamen langs en groeiden uit als een van de meest gebruikte platformen.

 

Verschil tussen websites en blogs

Wat zijn nu eigenlijk de allergrootste verschillen tussen websites en blogs? Allereerst is het de mate van betrokkenheid van de site-eigenaar en de bezoeker. Blogs zijn worden vaak op een enorme hoop gemikt met social media, omdat bezoekers opmerkingen achter kunnen laten en met de eigenaar van de webpagina kunnen praten. Voorafgaand aan het bloggen konden bezoekers van websites een zogeheten gastenboek ondertekenen, maar er was geen methode om online (behalve e-mail) een geprek te voeren via de website.

Een ander verschil met traditionele websites is de frequentie waarmee ze worden bijgewerkt. Veel websites zijn statisch ingericht. Dit betekent dat de nieuwe informatie eigenlijk niet wordt bijgewerkt. Blogs daarentegen, worden net als nieuwssites vaak bijgewerkt met nieuwe inhoud.

Veel bedrijven zijn begonnen om blogs te implementeren in hun bedrijfsstructuur. Dit doen ze als een soort Marketingtool. Door hun klanten constant en regelmatig op de hoogte te houden over nieuwe bedrijfsontwikkelingen kan je jezelf onderscheiden van de rest. Van daaruit is bloggen uitgeroeid tot een nieuwe en effectieve marketingstrategie.

 

Blog marketing

Het proces van blogmarketing is eigenlijk in het kort: Bereiken van de doelgroep à door het gebruik van een blog  à klant raakt geintreseert/schept band met het bedrijf à Klant neemt producten/diensten af. In eerste instantie hielden ondernemers hun blogs gescheiden met hun website, maar tegenwoordig is het heel normaal om een blogpagina geintegreerd te hebben met je ondernemerswebsite en is het eigenlijk een vast onderdeel geworden.

 

De voordelen van blog marketing

De aard zelf van het bloggen maakt ze ideaal voor marketing, omdat ze nieuwe inhoud bieden om mensen terug te trekken en een manier bieden voor consumenten en bedrijven om te communiceren. Hier zijn nog een paar andere voordelen:

De aard van het bloggen zelf maakt het ideaal om te gebruiken als marketingtool. Doordat je simpelweg mensen voorziet van ‘’niet commerciele’’ informatie. Uiteraard word de blog wel commercieel ingezet, maar meer als bindingsmiddel tussen het bedrijf en de consument. Blogs worden snel oninteressant, zodra de lezer merkt dat de tekst geschreven is om een product te verkopen.

 

Goedkoop om te starten en te draaien.

Hoewel er gratis blogging platforms zijn, zoals Blogger en WordPress.com, om een professionele uitstraling te behouden die het mogelijk maakt om uw unieke merk te laten schitteren, kunt u gebruik maken van een zelf-gehoste optie, zoals WordPress.org. Voor de kosten van een domein en webhosting kunt u een aangepaste blogmarketing voor u hebben.

Er zijn genoeg gratis blogplatforms te vinden. De meest gebruikte en tegelijkertijd ook de makkelijkste zijn Blogger en WordPress.com. Om een professionele uitstraling te maken die het mogelijk maakt om je unieke merk naar voren te dragen, kan je gebruik maken van de zelf-gehoste optie, zoals WordPress.org. De kosten van een domein + webhostingpakket kan je een aangepaste blogpagina lanceren. Dit oogt vaak net iets professioneler. Dit brengt wel een kleine 75,- per jaar aan kosten mee.

Eenvoudig te gebruiken. De meeste blogging platforms zijn eenvoudig te gebruiken. Als u kunt kopiëren, plakken, typen, slepen & neerzetten en uploaden, kunt u een professioneel ogende blog hebben.

Het is ontzettend makkelijk te gebruiken. Het enige wat je hoeft te kunnen is: kopiëren, plakken, typen, slepen & neerzetten en uploaden van content. Hiermee kan je een professioneel ogende blog neerzetten.

Doordat je informatie op je website zet komt er steeds meer internetverkeer op je zakelijke website terecht. Hierdoor worden klanten voorzien van relevante informatie, tips en tricks waardoor ze terugkomen bij je website. Vervolgens geeft hen dat dan de mogelijkheid om te kopen bij je bedrijf.

Doordat je informatie deelt met zoekwoorden en tags verhoogt het je vindbaarheid op internet. Als je ervoor kan zorgen dat de SEO van je website op orde is. Gaat dit je plek in google alleen maar goed doen.

Door te bloggen ben je in de mogelijkheid om je expertise in je vakgebied te uiten en kenbaar te maken aan je potentiele klant. Hierdoor kom je geloofwaardiger over. Tegenwoordig willen mensen weten met wie ze zaken doen.

Ten slotte als je een populaire blogpagina weet te creëren waarop dagelijks meerdere bezoekers op komen kan je ook nog advertenties gaan integreren binnen je blogpagina. Bedrijven komen dan bij je met een advertentie die ze willen plaatsen op je pagina. Hiervoor vang je een x bedrag per klik/per maand. Dit is een mooie toevoeging van inkomsten aan je bedrijf.

 

De nadelen van blog marketing

Woow wat een goed idee dat bloggen, zoals je hierboven kan lezen heeft het bloggen heel veel voordelen, maar wat zijn de nadelen nu eigenlijk? Hieronder hebben wij de meest voorkomende nadelen voor je opgesomd.

Het bijhouden van een blog is bijzonder tijdrovend. Het creëren van nieuwe content en het bijwerken van al eerder gemaakte blogs neemt een aanzienlijke hoeveelheid tijd in beslag. Het inhuren van een externe partij om bloggen voor je te schrijven is een oplossing. Ook een virtuele assistent kan een oplossing zijn. Beide oplossingen zitten dan weer wel kosten aan verbonden.

Tegenwoordig is het internet gevuld me super veel informatie. Een zogeheten informatieoverload daarom is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat het nog wel eens een tijdje kan duren voor dat je resultaat gaat zien in je aantal websitebezoeken.

 

Ik wil beginnen met BlogMarkting, maar hoe kan ik nu het beste starten?

Een blog opzetten en gebruiken om je bedrijf te promoten kan je in een paar minuutjes opzetten. Het contant doorlopende beheer en de marketing is het gene wat veel tijd gaat kosten.

Om ervoor te zorgen dat je niet vastloopt met je blogs en je een helder beeld hebt van wat voor content je wilt plaatsen. Doe je er goed aan om een Blog marketingplan te schrijven. In dit plan wil je antwoorden hebben op: Wat ga ik delen op mijn blog? Nieuws, tips, middelen etc? Verder: Hoe vaak wil je een blog bijwerken? Dagelijks, wekelijks, maandelijks, etc.? en via welk medium wil ik mijn blogs versprijden/maken? Socialmedia, website, blogger, wordpress.

Zorg dat je logo terugkomt in je blog. Hierdoor maak je de lezer bekend met je bedrijf en is het makkelijker voor een mogelijke afnemer om je te vinden en om evt. een product bij je af te nemen. Hierdoor behoud je consistentie in website/blog.

Als je gebruik maakt van een gratis blogplatform (zakelijk absoluut niet aan te bevelen) heb je een domeinnaam. Zorg ervoor dat je klanten deze domeinnaam kunnen vinden en doorkunnen klikken naar je website.

Zorg ervoor, dat voordat je begint te adverteren met je blogs. De blogpagina gevuld hebt met genoeg informatie en berichten. Lezers hebben het niet zo op blogpagina’s waarop maar 1 of 2 berichten gepubliceerd staan. Dit komt onprofessioneel over.

Om je blogs onder de aandacht te brengen met je doelgroep, doe je er goed aan om deze te delen via je social media kanalen. De integratie van socialmedia kanalen op je website/blogpagina is ontzettend makkelijk en kan zorgen voor veel meer activiteit op je website.