Dit is waarom je altijd moet weten welke foto’s je gebruikt!

Vol verbazing las ik het kopje van RTL Nieuws; “Hoe een foto van een kom erwtensoep Roswitha bijna 5000 euro kostte”. 5000 euro? Ja, zo hoog was de boete opgelopen voor Roswhita. Zij had vorig jaar een foto van een kom Erwtensoep op Google gevonden, en deze op haar Facebookpagina van haar eigen broodjeszaak gepost. Nu kost deze foto haar 4971,16 euro. 

Dit is precies waarom je altijd op moet passen met welke foto’s je gebruikt op je website of op een social media platform. Fotografen kunnen namelijk een flinke schadevergoeding vragen voor het gebruik van een foto zonder toestemming. Roswitha is een van de velen die dit overkomt. Wees dus altijd bewust welke foto’s je waar vandaan haalt. Er zijn genoeg websites waar je gratis foto’s vandaan kunt halen en kunt gebruiken zonder dat er ineens een schadevergoeding aan je broek hangt. Ik heb er een paar voor je op een rijtje gezet.

1. Pixabay
Deze site heeft een grote database met beelden van hoge kwaliteit. Het is iets meer op business en marketing gefocust, wat erg handig is voor contentmarketeers en bloggers. Een ander groot voordeel van Pixabay is dat ze ook gratis vectors en illustraties aanbieden.

2. Pexels
Deze site verzamelt kwalitatief goede foto’s – rechtenvrij van andere websites. Ze bieden zelfs gratis stockvideos aan! Pexels is de go-to beeldbank voor vele bloggers.

3. Freeimages.com
400.000+ foto’s liggen voor je klaar. Wordt veelgebruikt, onder meer door Nu.nl en Frankwatching. De site is eigendom van Getty Images, die ook iStockPhoto beheert. Verwijzingen naar die betaalde fotosite komen dan ook vaak voor.

4. Unsplash
High-res CC0-foto’s. De homepage ziet er uit als een fotoblog (veel scrollen), maar de zoekfunctie bovenin doet veel meer. Curated foto’s en eigen foto’s wisselen zich af. Het scrollen de juiste foto zoeken is wat lastig, maar er zitten juweeltjes tussen. Check de fotograaf die bij de foto’s staat vermeld. De foto’s mag je zonder meer gebruiken, maar Unsplash adviseert je – als bedankje – aan naamsvermelding te doen. Wel zo fair, toch?

Let er ook op dat ook social media platformen heel veel foto’s aanbieden, mét auteursrechten. Bijvoorbeeld Tumblr, Instagram en Pinterest bieden veel foto’s aan. Als inspiratiebron heel interessant en leuk, maar het is nog steeds onduidelijk van wie de foto’s zijn en of je ze kunt gebruiken op bijvoorbeeld je website of Facebook pagina. Wees hier dus altijd van bewust! Anders ben je binnen no time een paar duizend euro lichter. En daar zit niemand op te wachten.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *